Skolstart

Den första höstmånaden har börjat och det betyder ju såklart skolstart! Uppsala har återigen fyllts på med massa studenter från hela Sverige och när solen steker på med 25 grader känns hösten långt borta. Äntligen har alla klasskompisar och kursare kommit tillbaka och de senaste dagarna har fyllts med massa återseenden, fikande, matlåde-lagning, storhandling och det mest spännande; Spanande på alla nya ettor!

Ettornas första veckor blandas med aktiviteter, plugg och introduktioner, så för att kunna spana på ettorna krävs det att man tar sig dit de är. Vi vill ju självklart välkomna alla ettor och därför finns det aktiviteter som ”saftkalaset” och ”grillkvällen” när alla mark/växtare är inbjudna. Saftkalaset är redan andra dagen efter skolstart och är till för att ettorna ska kunna slappna av efter två fartfyllda dagar med massa nya intryck. Därför bjuds det på massa god fika och saft med trevligt sällskap av alla andra mark/växt-elever.

En annan sak som hör skolstarten till är ju de nya kurserna. Vi har precis börjat en kurs som heter Växtproduktion 1 och redan efter tre dagar på kursen har vi hunnit med massa lektioner, besök vid försöksodlingar, labbundersökning av växtmaterial och undersökning av sjukdomar och skadegörare i olika grödor. Anledningen till att vi hunnit med så mycket är att lärarna pressar in alla övningar som bör göras utomhus under de första veckorna för att det inte ska bli för dåligt väder. Vi får alltså njuta av den sista sommarvärmen ute på fält när andra klasser sitter inne i klassrummen!