Studentlivet i Uppsala – del 1

När jag började plugga i Uppsala började jag med en Naturvetenskaplig bastermin på Uppsala universitet. Detta gjorde att jag blev introducerad för Uppsalas studentliv innan jag upptäckte studentlivet på SLU därför tänker jag nu berätta lite om vad nationerna i stan har att erbjuda.

När jag flyttade till Uppsala hade jag hört talas lite om nationerna och visste att man skulle välja en att gå med i och att man skulle bli medlem tidigt på terminen för att inte missa något. Jag hade i förväg bestämt mig för att gå med i Göteborgs nation eftersom jag kom ifrån Göteborg.Jag tycker nu i efterhand att jag gjorde det bästa valet jag kunde ha gjort i nations synpunkt! http://goteborgsnation.se/medlem/

Självklart är alla nationer bra på olika sätt och det jag älskar med Göteborgs nation är att det finns en så varm gemenskap som man blir välkomnad in i så fort man kliver in! Vi på nationen brukar säga att nationen är som ett andra hem och det känns fantastiskt att komma dit när man är trött på tentaplugget, känner sig ensam eller innan man lyckats få sitt studentrum att se ut som ett hem.

När jag började på nationen hade jag inte varit i Uppsala länge och ville verkligen lära känna mer personer, därför valde jag att börja jobba på nationen och jag blev klubbverkare.

Att vara klubbverkare var mycket jobb men samtidigt väldigt roligt! Jag blev inkastad i nationen och i alla fester, aktiviteter och kompisgäng som bara nationslivet kan erbjuda. Många av mina vänner och min familj utanför Uppsala har frågat hur jag kunde tänka mig att jobba två kvällar i veckan samtidigt som jag pluggade utan att få betalt, jag kan bara säga att jag älskade det och att den tiden jag la på att jobba på nationen skulle jag annars ha lagt på att vara ensam hemma och titta på netflix. Alltså har inte de låånga kvällarna i puben påverkat mitt plugg negativt utan bara varit ett bra ställe att släppa skol-stressen.

Bli klubbverkare, det blir kul!