Vårbal

När vårens kurser börjar lida mot sitt slut kommer alltid en helg när Uppsala fylls med frackar och balklänningar i alla färger. Det är dags för vårbalshelg! Vårbalen på Ultuna är mest riktad till alla de studenter som tar examen och går på vårbalen som en examensbal. Vårbalerna inne i stan på nationerna är däremot riktade till alla studenter och de är jättetrevliga att gå på. Vem vill inte klämma i sig i sin balklänning från studenten liksom. Vårbalen liknar de flesta andra sittningar och fester på nationerna då de också har trerätters, sånganförare och släpp efter middagen. Självklart har vårbalerna också styrdans och massa etikettsregler men det som gör vårbalerna speciella är känslan i balsalen. Nästan alla har gjort sina sista tentor för terminen, skickat in sina kandidatarbeten eller, som oss, filar på de sista labbrapporterna. Vårbalen blir därför som en sista hyllning till det härliga studentlivet och alla kan verkligen glömma plugget för en kväll och bara njuta. För studenterna som går på Ultunas vårbal blir det som en sista kväll med klassen.

Men när man är aktiv på nation eller jobbar på kåren så blir vårbalen en utav årets största och finaste sittningar. Det betyder att förberedelserna har hållit på i flera veckor. Jag jobbar som hovmästare på Göteborgs nation vilket betyder att jag och min hovmästarkollega kommer att hålla i dukning och servering under balen. I min klass (mark/växt-16) har vi tre personer som kommer att jobba under Ultunas vårbal, de har positionerna Sånganförare, Festmästare och Kårmarskalk och kommer leda hela sittningen under kvällen. Under senaste veckan har vi putsat glas, vikt servetter, letat serveringspersonal och förberett allt inför balen så nu är jag jätte taggad på att äntligen få sätta igång och jobba!

Länkar: