Tentaplugg!

Innan jag började plugga på universitetet hade jag aldrig pluggat på samma sätt som man gör inför en tenta. Att anpassa sina pluggvanor för tentorna har varit svårt och det har lett till en del omtentor i ämnen jag egentligen tycker är jätteintressanta och gillar att läsa. Men jag har äntligen börjat lära mig hur jag ska göra för att det ska gå bra och jag har verkligen förstått att man inte ska vara rädd för att få en omtenta.

Det är verkligen viktigt att man håller samma takt som kursen och hela tiden pluggar lite under veckorna. Sen när tentan börjar närma sig minskar ofta lektionstimmarna för att ge plats till egenstudier. Ofta sitter jag och mina klasskompisar till sent på kvällen och pluggar i skolan veckan innan tentan. Att plugga många på samma ställe kan både leda till väldigt effektivt plugg och väldigt ineffektivt plugg då är det bra med alla mängder av grupprum som finns på campus.

Det positiva med att kunna variera sitt plugg på olika platser och i olika grupper är att olika diskussioner och olika kunskapsutbyten kan ske. När man får förklara något för sina kompisar och när man får frågor förklarade för sig lär man sig på ett helt annat sätt än när man bara läser i boken och det är ofta det vi pratat om och diskuterat som jag sedan kommer ihåg till tentan.