Varför vill jag bli agronom? – Lydia Norin

Eftersom jag är född och uppvuxen i centrala Göteborg får jag ofta frågan om hur jag hamlade på Sveriges lantbruks universitet och hur mitt intresse började. Jag har alltid gillat naturen och att vara ute och upptäcka och lära mig nya saker, jag har också alltid gillat djur och varit väldigt bra på att ta hand om dem. Detta ledde till att jag vid gymnasievalet letade efter utbildningar som kunde lära mig mycket om hur växter fungerar, som hade mycket med natur att göra och där jag kunde lära mig mer om djur. Det självklara valet blev Lantbruk! Jag hittade ett Naturbruksgymnasium som passade mitt miljöintresse och som det var lätt att ta sig till från Göteborg. Jag hamlade i Töreboda, en liten håla mitt ute i ingenstans och där spenderade jag mina gymnasieår.

På skolan hade vi en lärare som var Mark/växt-agronom men det tog ett tag innan jag insåg att hennes lektioner var de som var mest intressanta och jag fattade inte ens då att jag ville bli Agronom. Det tog till slutet av trean innan jag började tänka på vad jag skulle vilja göra efter gymnasiet. Jag var då väldigt skoltrött och var inte redo att börja plugga direkt. Jag hade ett halvår då jag småsökte jobb och egentligen inte gjorde någonting vilket fick mig att inse hur tråkigt och hemskt det är att inte ha något att göra. Eftersom jag fortfarande inte visste vad jag ville göra sökte jag basterminsutbildningar i flera orter i Sverige och hamlade som tur är i Uppsala.

När det sedan var dags att söka utbildningar var Mark/växt ett lätt val. Jag hade ju hört om utbildningen sen tidigare, jag visste vad man kunde jobba med efter utbildningen och efter att jag läst in mig på programmets ramschema (där man hittar vad alla kurser som ingår i programmet handlar om) var jag helt säker på vad jag ville läsa. (ramschema)

Själva utbildningen innehåller kurser inom massor med olika ämnen där alla kurser har en koppling till miljö, natur, biologi och lantbruk. Exempelvis så började man i ettan med en introduktionskurs där vi läste hydrologi och geologi vilket en följdes av två kurser i Kemi.

Det går fortfarande att göra en sen anmälan till höstens kurser!