Tillbaka till vardagen

Nu när valborg är över är det dags att komma igång med skolan så snabbt som möjligt igen. Precis innan valborg hade vi några labbar som det nu är dags att skriva en labbrapport för. Då jag och min labbpartner Sofie skjutit på labbrapporten för att kunna njuta ordentligt av valborg så har vi bara resten av eftermiddagen på oss att färdigställa den. Detta kommer alltså bli en högproduktiv kväll för oss båda.

Det svåraste med att skriva en labbrapport en vecka efter labben är att man inte riktigt kommer ihåg exakt vad man gjort. Vi har just nu ganska korta deadlines för labbrapporten vilket är jättebra! Det är alltid lite jobbigt att skriva labbrapporten men man lär sig alltid jättemycket. Medans man skriver rapporten börjar man inse vad det verkligen var man gjorde på labben och man förstår varför man använde olika substanser och varför de gav olika resultat.

Jordproven blandades med antingen en syra eller en bas för att dess buffringskapacitet skulle kunna uppmätas.

Labbarna som rapporten handlar om är tre olika labbar då vi mätte pH i jorden vi blivit tilldelade, vi tog reda på hur mycket kalk som skulle behövas för att öka jordens pH och hur jorden reagerar på surt regn. Vår jord hade en bra buffringsförmåga vilket gjorde att det skulle behövas mycket kalk för att öka pH men den klarar också surt regn och annan försurning bra.

Nu ska jag sätta mig och skriva vidare på rapporten!