Att bo i Uppsala!

Jag har nu bott i Uppsala i över två år och det finns massa saker jag älskar med denna fantastiska studentstad. När jag flyttade hit hade jag turen att jag kunde bo hos mina kusiner strax utanför stan och fick då en väldigt lätt flytt till Uppsala. Att bo hos mina kusiner kändes perfekt då jag kunde upptäcka hela Uppsala och stressen av alla nya saker samtidigt som jag kunde komma hem till lugnet av en familj med rutiner och där kunna slappna av, prata om allt jag upplevde och kunna få lite perspektiv på mitt studentliv.

Efter två månader fick jag ett rum i en studentkorridor på Rackarberget inne i stan. Jag hade ett 13 kvadrats rum och delade toa, kök och dusch med fyra andra personer. Jag fick uppleva allt en korridor kan bjuda på och trivdes riktigt bra men efter två år kändes det som jag bott där alldeles för länge och det var dags att flytta ut. Korridorslivet är något jag verkligen kan rekommendera för alla nya studenter som kommer till Uppis! Det är kul,

stökigt, ibland hemskt och man får verkligen uppleva hur man bor som en student (Akta dig dock för Flogsta-korridorerna där man kan hamla i korridorer med 15 personer i).

Första veckan i ny lägenhet!

Jag kan också rekommendera att bo inne i stan istället för att flytta till Gälbo (bostadsområdet bredvid SLU) då man inne i stan får det lättare att koppla av från plugget, man kommer mer in i Uppsalas studentliv och studentnationer samtidigt som man kan uppleva allt som SLU och Ultuna har att erbjuda också! Man plockar russinen ur kakan 😉

Nu har jag äntligen flyttat in i min egna lägenhet och det känns jätteskönt! Eftersom mark/växt-programmet är hela fem år och jag bara avklarat ett och ett halvt utav dem visste jag att jag skulle bo kvar i Uppsala i minst fyra år till och kände att det skulle vara värt att köpa en lägenhet här. Jag bor med en tjej som heter Heli som pluggar till Livsmedels agronom och vi trivs jättebra i min tvåa i Kåbo. (Här är ett gästinlägg som Heli skrev på livsmedelsbloggen: https://blogg-test.slu.se/agronom-livsmedel/2018/03/04/gastinlagg-fran-heli-livsmedelsagronomstudent-ar-1/ )

Behöver du hjälp med att hitta bostad i Uppsala eller vill ha lite tips kan du maila mig på lyno0001@stud.slu.se