Helgen!

Lördagen har tillbringats med Signe med brunch, statistik-plugg och tecomys. Vi hann även med en solig promenad inne i stan, riktig härlig lördag. Vi fick mycket bra grejer gjorda och samtidigt har vi hunnit med att vila upp oss också. Signe bloggar för livsmedelsagronomprogrammet https://blogg-test.slu.se/agronom-livsmedel/ .

Det här med att plugga tillsammans med någon har aldrig känts som min grej. Jag pluggar alltid som bäst ensam, ostört helst vid mitt egna skrivbord, men i lördags gick det faktiskt superbra att plugga tillsammans med någon annan. Man kan få hjälp när man kört fast och dricka kaffe ihop när man pausar. Dock gäller det att hitta rätt person man kan jobba med, sitter man och pratar om annat hela tiden, tar upp mobilen och inte får något vettigt gjort är det inte att rekommendera. Signe, du är en bra pluggkompis!

På söndagar brukar jag laga storkok och göra matlådor, plugga och sedan träna på kvällen. På Friskis på Ultuna är det ett jätte-jätte-jättebra gympapass kl 18, ett riktigt pepp-pass och man får så mycket energi efteråt och träningsvärk såklart haha!

Nu peppar vi igång för en ny vecka, det kommer firas födelsedagar, skrivas inlämningsuppgifter och pluggas matte. Till helgen väntas det kår-kick-off på kåren. En sittning som man går på tillsammans med sitt utskott, ska bli jätteroligt!

Publicerat den
Kategoriserat som Fritid, Studier

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!

1. Hej Elin och/eller Lydia!

Först och främst, tack för en väldigt fin och informativ blogg! För en som är nyfiken på mark/växt blir man verkligen ännu mer sugen på att läsa utbildningen. Dock undrar jag, hur mycket matematik läser ni? Kämpar just nu med Ma4 och tycker det är väldigt svårt, så för någon som har svårt med matematik går det att läsa utbildningen? Kan man få extrahjälp vid behov i så fall?

Mvh,
    Emma

1. Hej Emma!

Nu i början av våren läste vi en kurs som heter Grundläggande statistik och matematik för biologer. Den kursen innehåller 2,5 högskolepoäng matte. Detta är inte mycket och på ungefär samma nivå som matten under gymnasiet. Det går verkligen att läsa till mark/växt även om man har svårt för matte! Det finns extrahjälp att få inom alla kurser men det som jag har tyckt varit bäst är när man kan få hjälp av sina klasskamrater 🙂