Vad blir nästa kurs?

Nu i tentatider är det lätt hänt att man glömmer bort vilken kurs som står på tur, schema och vilken kurslitteratur som ska köpas eller lånas hem. Nästa kurs jag ska läsa heter ”grundläggande matematik och statistik för biologer” på 7,5 hp.

På studentwebben beskrivs kursen såhär:
”Kursen bygger på föreläsningar, lektioner samt datorövningar och erbjuder också handledda räkneövningar. De huvudsakliga momenten som behandlas är följande: Ekvationslösning. Derivator och integralkalkyl. Beskrivande statistik. Grundläggande sannolikhetslära. Sannolikhetsfördelningar. Hypotesprövning och konfidensintervall. Regressionsanalys och envägs variansanalys. Analys av data med lämpliga programpaket.
Tillämpningar från olika naturvetenskapliga områden.”

Kursen startar måndag den 15/1 och jag är faktiskt lite taggad på att räkna matte igen då det var längesedan sist nu, men det påståendet kanske jag tar tillbaka snabbt haha 😉 . I januari blir det åter att ta fram miniräknaren och rutat block helt enkelt och det är en variation mot växtbiologikursen då det bara var läsning och föreläsningar som gällde, nu får man använda huvudet på annat sätt. Variation är bra :).

Publicerat den
Kategoriserat som Studier

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!