Tid för växthusförsöket

Både i fredags och idag (måndag) har vi en heldag för att stå i växthuset och jobba med vårt odlingsförsök. Våra rapsplantor växer så det knakar och det är spännande att varje gång vi tittar till dom se hur mycket dom har vuxit, vad som hänt sedan sist. Man märker under projektets gång vad vi borde tänkt på när vi planterade, t.e.x. hur kan vi göra för att de ska växa så rakt som möjligt? Vad ska vi binda upp dem med? Vi lär oss väldigt mycket om hur man ska tänka kring att lägga upp ett försök.

Nåväl, Anna (min ena projektskompis) och jag jobbade i fredags, mättade alla plantor och strukturerade någorlunda upp hur vi ska lägga upp redovisningen av projektet i slutet av december. Idag jobbar Clara och jag vidare med att åter mäta och sedan leta information kring samodling, andra försök och forskningsartiklar osv som kan vara bra att ha med i vår presentation.

Växthusförsöket kommer examineras enbart med en redovisning framför klassen. Varje grupp kommer redovisa ungefär 30 min om deras försök, vad de kom fram till, vad som gått snett, hur de gått tillväga osv.

På fredagskvällen var det funkisfest på kåren med temat ”räddaren i nöden”. Funkisfesten är en ”fulsittning” som kårstyrelsen ordar och bjuder alla kårfunktionärer (de som är engagerade i utskott) på. Det fanns många olika utklädningar, BiOM-rådet var ex-tentor (extreeemt bra räddare i nöden hahaha!), sjöräddningssällskapet, tamponger, round up, Bamse osv. Under funkisfesten döps alla utskottsordförande och vi hade två ordförande från BiOM som skulle döpas, Isabell och Frida. Dessa namn hade vi jobbat ganska länge med och vi hade skrivit ner en fin motivering till varför de namnen passade dem så bra. Sedan fick de varsin fin skylt som vi pysslat ihop. Frida fick namnet ORKAN och Isabell KOSMOS.

Publicerat den
Kategoriserat som Studier

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!