Labbmåndag

Idag lyckades jag med något vettigt, jag hade fått för mig att labben idag skulle börja 8.30 men nej nej, den började 9.30, haha! Jag fick iallafall en del vettiga saker gjorda i skolan innan labben började vilket var bra.

Labben idag höll på hela dagen och vi studerade 3 följande frågor med fokus på vetes nitratreduktion:

1. Är reduktionen av nitrat till ammonium beroende av ljus?
  2. Vart i veteplantan sker nitratreduktionen?
  3. Är växter beroende av att konstant reducera nitrat eller beror förmågan på nitrattillförseln?

Här kommer lite bilder vad vi gjorde på labben för en sammanfattning

Förberedelser av 9 olika test. Först skulle det tillverkas olika lösningar.

Vetebladen skulle klippas ned i 3 mm små bitar och vi skulle använda 0,5 g att ha i varje exempel. Ungefär 1 kruka  vete räckte till ett exempel och vi hade 9. Pilligt värre…

Veteplantorna hade behandlats med olika halter kaliumfosfat.

Beroende på hur mycket nitrit som reducerats från nitrat kan ses på färgen på provrören. Ju mer rosa desto mer nitrit.

I den här kursen kommer det inte ingå så mycket labbar, detta är första labben vi gjorde. Men labben var väldigt lärorik då vi har haft föreläsningar om olika näringsämnen och transportsystem förra veckan. Nu fick vi knyta ihop säcken och förstå praktiskt vad vi läst om.

Resten av veckan ska det skrivas labbrapport. Det blir också korta föreläsningar tisdag, onsdag och torsdag. På fredag blir det inläsningsdag vilket är bra då man kan komma i kapp lite.

Publicerat den
Kategoriserat som Labb

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!