Snart tenta igen

Nu laddar vi upp för tenta igen, nu ska mikrobiologiavsnittet tentas av på måndag så då är kursen i cellbiologi, mikrobiologi och genetik (15hp) slut.

Den här kursen har varit väldigt maffig men också intressant. När man suttit i föreläsningssalen har det ibland känts som man på pluggar till läkare när man lyssnar till föreläsaren som pratar om sjukdomar som kan uppstå av mikroorganismer eller tumörer som uppstår när celldelningen gått snett. Men föreläsarna kopplar också väldigt mycket till lantbruket så som virussjukdomar hos växter, hur ensilering av gräs går till, vilka mikroorganismer som jobbar då osv. Det är väldigt allmänbildande och ger en en bred baskunskap vilket vi kommer ha nytta av i senare kurser. Jag blir lite nyfiken på om man skulle kunna använda mikroorganismer som biologisk bekämpning i framtiden, detta skulle jag vilja snöa in mig på!

Här är vi några som sitter ihop i skolan tillsammans och pluggar. Höstruggigt utanför fönstret.

Nu ska jag dra till frågestunden i skolan. Det sista schemalagda innan tentan!

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!