Gul Richard, Summerred, Signe Tillisch, Katja, Gravensteiner, Aroma, Galloway….

Idag har klassen åkt på utflykt till Kerstin och Sten Ebbersten som bor en bit utanför Uppsala. De båda är agronomer och professorer och har jobbat tidigare vid SLU. Sten har ett stort intresse för äpplen och ympning så i våras var vi på besök hos dem och lärde oss ympa på äppelträd. Nu var vi där och tittade på ymparna och tittade på alla deras fruktträd och tittade på vilka sorter som gav mer frukt än andra. Sten har ca 50 olika äppelsorter i sin trädgård, många äldre, idag ovanliga äppelsorter. I år är det ett riktigt dåligt äppelår då skörden förstördes i blomningen då blommorna frös. Men såklart blir det alltid äpplen på träden så vi fick ta med hem så mycket vi ville!

Hunden Kråkan i ett äppelhav.

Här är en ymp som tagit sig bra och växt ungefär 1 meter.

Denna ympen ympades i våras men har inte växt till så bra, men det har ”tänt” – alltså växt till.

Här provsmakade vi flera olika sorter, det skiljer så otroligt mycket i smak – fascinerande!

Signe Tillisch, Galloway, Summerred, Katja, Gravensteiner, Citronäpple.. Ja här har vi en del

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!