TentaP

Nu är det ungefär en vecka kvar till tentan i cellbiologi och genetik så nu ska det läggas krut på plugget sista dagarna.

Igår redovisade vi ett grupparbete eller en fallstudie som vi kallar det. Alla i kursen har blivit indelade i grupper där vi i varje grupp har fått dyka lite mer på djupet kring olika genetiska/DNA/biotekniska områden. Min grupp har fördjupat oss i hur DNA används till att identifiera nya arter. Varje gruppmedlem redovisar sedan vårt arbete i små tvärgrupper där vi sedan diskuterar kring redovisningen och ämnet.

Redovisningen gick jättebra för både mig och mina kompisar i tvärgruppen. I pausen fick vi fika i form av kaffe, ett äpple och en chokladbit av vår kursledare Anna, lyxigt och snällt!

I den här kursen ingår det några obligatoriska moment som man måste deltagit i för att få godkänt i kursen

• 2 laborationer:
    Mitos på lökrötter
    Analys av transgena växter
  • Problemlösningar och räkneövningar
  • Gruppdiskussion kring ämnet etik och kloning
  • Grupparbete och redovisning av fallstudie (i mitt fall ”spår av DNA avslöjar okända och kända arter”)

Nu är alla dessa moment gjorda så nu väntar bara tentan!

I veckan har jag suttit i bibblan i skolan och skrivit manus, alltid bra att ha om man skulle komma bort sig när man redovisar.

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!