Varför vill jag bli agronom? – Elin Almén

På min första biologilektion i högstadiet läste vi om olika områden inom biologi. Zoologi, ekologi, molekylärbiologi etc. Wow tänkte jag, jag ska ju bli biolog!

Jag är uppvuxen på en fruktodling i södra Småland, saker och ting som växer har alltid intresserat mig. Vad är det som gör att det växer egentligen? Hur går det till och varför blir det dåliga skördar ena året och andra året inte? Hur påverkar väder och vind egentligen skörden? För det har jag lärt mig sedan barnsben, att väder och vind styr arbetet hemma.

Så gick åren och jag började på gymnasiet och var inne på biolog, grön biolog, växtlighet det är livet det. Så en dag när jag satt och googlade lite kring utbildning kom agronom  upp under ”andra utbildningar som passar dig” http://allastudier.se/utbildningar/682468-agronomprogrammet-mark-växt/ . Och så rotade det sig. Detta är ju precis det jag vill bli! Varför växer växter som de gör? Denna fråga kommer jag kunna svara på om 5 år när jag tagit examen.

Du som är intresserad av hållbar utveckling, klimatförändringar och produktion av det viktigaste som finns – mat, detta är utbildningen för dig, du som vill rädda världen! Det kan låta klyschigt, men fundera en smula, det är så det är.

av enal0002

Jag heter Elin Almén och går 2:a året på agronomprogrammet - mark/växt. Du kommer få följa min vardag i skolan, på kåren och med mina underbara vänner. Välkommen hit!