Tredje skolveckan

Jag kan inte förstå att jag redan är inne på tredje skolveckan. Helgen gick åt att partaja med hela universitetet. Det var nämligen dags för den årliga Homecoming, där äldre studenter bjuds in för att titta på fotball och festa loss. Det började redan i slutet av förra veckan då en av utbytesstudenterna fyllde år, vilket ledde till utgång under hela helgen.
Bortsett från helgens festligheter är allt bra. Föreläsningarna under måndagen rullade på snabbt. Morgonens föreläsning i mikrobiologi handlade om hur redox-reaktioner, vattenaktivitet påverkar mikrobielltillväxt. Mycket av vilket jag kände igen sen tidigare föreläsningar från SLU, vilket var skönt. Likt livsmedelsprogrammet i Sverige bygger Food Science studenters kunskap på UofG på kemin under första året, något som ofta refereras till som Killer chem. Efter mikrobiologin var det dags för en föreläsning i Food Processing, vilket är en kurs som förklarar hur olika livsmedel tillverkas. Just idag handlade föreläsningen om unit operation concept, vilket listar och numrerar ordningen av processer bakom en produkt. Intressant, kortfattat och en ganska självklar kurs just nu.

Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.