Andra skolveckan

Kanada är fantastiskt, naturen, människorna och mentaliteten här är helt underbar. Första veckan i skolan rullade på ganska snabbt, den andra likaså och jag kan se hur de kommande månaderna kommer att försvinna snabbt. Helgen som gick åkte jag tillsammans med andra utbytesstudenter till Bruce Peninsula National Park, igen. På vägen dit kunde man se majsfält efter majsfält, gårdar och lantbruk som vart i full gång med skörden. När vi väl kom fram till stugorna vi hyrt för natten hoppade vi i plurret, för att sedan äta burgare på ett strandhak. Aldrig trodde jag att Kanada kunde erbjuda en fortsättning på sommaren, med turkost vatten och varma dagar!
Väl tillbaka i skolan på måndag var det dags för föreläsningar och laborationer. Det känns som att allting äntligen börjat falla på plats när det kommer till plugg och socialt umgänge, vilket är väldigt skönt. Utöver skolarbete finns det sedan väldigt många olika klubbar, eller organisationer man kan gå med i. Jag funderar själv att gå med i ”The Wildlife club” för att få göra exkursioner under terminen.
Det finns många likheter mellan Guelph och Ultunas upplägg vad gäller studentorganisationer. Jag har redan hittat motsvarigheten till Biolivsrådet på Ultuna, här kallas det istället för Food Science Club. Varje tisdag bjuds det där på pizza och gratis pennor till studenter som läser livsmedelsrelaterade program. Upplägget av föreläsningar och labbar imitt program är till största del detsamma, bortsett från det faktum att en föreläsning endast varar i 50 min. Alla studenter väljer själva vilka kurser de vill läsa och pysslar sedan ihop ett schema som är skräddarsytt för just dem. Mitt schema är inte alltid optimalt, då jag måste springa från ena sidan av campus till den andra på endast 10 minuter för vissa kurser. Denna transportsträcka kan liknas vid rush hour, då alla studenter släpps samtidigt från sina föreläsningar för att hinna till den andra. Föreläsarna är professorer vid universitetet och har för det mesta undervisat på samma sätt de senaste 40 åren, med mindre ändringar i uppgifter och upplägg under kursen. Detta gör att många av mina medstudenter redan har anteckningar från tidigare år, vilket lett till att deltagandet på föreläsningarna minskade kraftigt från första till andra veckan. Staden Guelph i sig, är väldigt liten och livnäras främst av studenternas kaffe- och alkoholkonsumtion. Om man vill gå ut under torsdagskvällarna tar man därför bussen in till Guelph för att dansa loss till gamla favoriter eller dricka en öl.
Mitt schema för kommande termin
Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.