Welcome to University of Guelph!

Sommaren har nu officiellt tagit slut och skolan har börjat på nytt! Men för mig ser vardagen annorlunda ut den här terminen, det är nämligen så att jag skall läsa en termin vid University of Guelph, i Kanada. Jag tog därför mitt pickpack i slutet av augustimånad och flög till mitt nya hem för en termin och visst har jag haft fullt upp sen dess!
Från första morgonen har sedan START international haft evenemang, dagar som kvällar, för alla utbytesstudenter som kommit till Guelph. Det har varit introduktionsmöten, träffar för utbytesstudenter, gratis frukostar, kuponger och rundvisningar på campus och med andra ord en väldigt intensiv period. Under helgen som gick flyttade även förstaårseleverna in, vilket är ett stort event. Däremot bestämde jag och mina rumskamrater redan andra morgonen i korridoren att vi skulle ta tillfället i akt och åka några timmar bort till Bruce Peninsulas National Park. Sagt och gjort gick vi först och köpte ett tält på en secondhandbutik för §10, motsvarande ungefär 70 kr för att ta med oss ut i nationalparken under helgen!
Efter helgen var det sedan dags för Orientationweek, vilket jag skulle säga är motsvarigheten till insparksveckorna på SLU, bortsett från att man får massa plastflaskor och kylskåpsmaneter gratis. Även här var det event efter event, med allt från ansiktsmålning till matcher med Amerikansk football. Undervisningen drar sedan först igång på torsdag förmiddag med introduktion i kurserna Food Processing I, Food Chemistry, Food Microbiology och Food product Development I. Att döma från mitt schema kommer jag att ha fullt upp denna terminen med alla kurser  och exkursioner till nationalparker här i Kanada. Känslan just nu är för övrigt otrolig, allting är nytt, spännande och inte alls som hemma i Sverige.

Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.