Välkommen till SLU!

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, som mest kommer att handla om vardagen för en livsmedelsagronom, heter Signe Christerson.
Efter att avslutat mitt första år på livsmedelsagronom programmet är jag nu redo för en ny termin, med allt vad det innebär. Vi kickstartar terminen den 28 augusti, då det är dags att skriva in sig på den nya kursen som heter Immunologi och genetik på organism- och molekylär nivå,  på 15 hp. Mina förhoppningar på kursen är att lära mig mer om olika mekanismer inom immunförsvaret, samt genuttrycket på olika nivåer i kroppen.  Dock ser jag mest fram emot att analysera och laborera i kursen, då jag tycker om den praktiska biten med tydliga resultat och riktlinjer.
För er som nu börjar första året, inleds terminen med nollning, parallellt med en grundkurs  med inriktning Livmedelsagronom.  Denna grundkurs ger nya studenter en inblick i vad framtida studier på SLU innebär, ni kommer även att arbeta i seminarier där ni tillsammans med andra program arbetar med ex. agrarhistoria. Din klass och du kommer även att få diskutera aktuella livmedelsfrågor.
För mig var denna grundkurs väldigt lärorik då jag fick ett mer konkret svar på vad en livsmedelsagronom kan arbeta med i framtiden. Vi fick även studiebesök av livsmedels-studenter som examinerat och börjat arbeta på större företag, liksom HKScan och Rydbergs. Ett annat sätt att komma in i sina klass på ett bra sätt är att delta i nollningen, då en får möjlighet att lära känna studenter från andra inriktningar än sin egen!
Ha en fortsatt fin sommar, så ses vi när terminen drar igång!

Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.