Projektvecka med tillhörande laborationer

Föregående vecka hade vi våra experiment i projekten där samtliga av mina klasskamrater skulle kommit på egna metoder och material för att kunna utvinna olika ämnen i valda ämnen. En grupp arbetade med att analyser citrusskal för att extrahera dess essentiella oljor med hjälp av ångdestillation, andra kvantifierade koumarin i pepparkakor och en annan grupp analyserade röd vin. Projekten var med andra ord spridda och alla genomförde sina egna experiment. Detta är första chansen vi livsmedelsagronomer fått helt fria tyglar att genomföra ett experiment där vi själva väljer mål, metod och genomförande, allt från teori till praktiken. Denna veckan blir det sedan redovisning av samtliga projekt, det skall bli riktigt roligt att lyssna på vad mina klasskamrater kommit fram till och vad de valt att nörda ner sig i.
I lördags var det dessutom sista spexföreställningen med tillhörande sittning, ”kamraten” där tidigare studenter är välkomna med efterföljande släpp. Ett släpp är efterföljande festligheter som oftast äger rum på kåren, bardelen hålls då öppen för försäljning av diverse alkoholhaltiga och alkoholfria drycker. Kårens dansdel där grammofonnämnden håller i musiken, på kårens nedervåningen finns även ibland ett bugg-golv där de riktigt danssugna brukar dra sig. Det var riktigt roligt, jag vet att jag behövde komma ut och busa till det lite i var fall. Söndagen var dock inte lika rolig.
Ultuna Spexet 2018- Per Olsson I Underlandet

Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.