Det är dags för fredagsmys!

Nu har ännu en vecka börjat lida mot sitt slut. Tentan i Immunologi hade jag nu på förmiddagen, den liknande de tidigare tentorna väldigt mycket i sitt upplägg, med lite mer fokus på metoder som kan genomföras med hjälp av antikroppar. Det kändes ändå helt okej, med tanke på att jag har varit insparksansvarig under dessa 2 veckor som kursen ägt rum. Det var även väldigt skönt med lite luft i schemat, då vi under onsdagen och torsdagen var lediga från föreläsningar för att istället ha inläsning. Detta var något jag verkligen behövde för att läsa in till tentan!
Veckan som gått har varit händelserik, minst sagt. Förra helgen avslutades insparken och denna veckan har varit full med laborationer inom Immunologin där vi har varit i laborationssalarna för att rena antikroppar genom att använda en metod som heter ProteinG HP Spin Trap Columns. Vi har även estimerat mängden protein genom att använda Bio-RAD Protein Assay Method. Samt använt oss utav SDS-polyacrylamide  gel electrophores, det har med andra ord varit många olika metoder med fokus på immunologi denna vecka. Till en början känns allting väldigt främmande, men så fort man sätter sig ner med det hela klarnar det lite mer och det man hört på föreläsningarna får en djupare mening.
Fredagen inleddes som sagt med tenta, går vidare i att skriva labbrapporter (se plural) och avslutas med en sväng till studentlya för förfest innan jag drar ut en vända på nationsklubb! Detta kallar jag en optimal fredag, en med målinriktat plugg och något kul att se fram emot på kvällningen. Lördag morgon har jag lovat min bror att vi skall ställa ut på Vaksala torg för att sälja av lite prylar. Vaksalas loppis på lördagar, är ett superbra tips för alla nya (och äldre) studenter som vill fynda ny inredning, kläder eller möbler. Gud vet att det var så jag byggde upp mitt hem!

Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.