Varför jag valde att studera till Livsmedelsagronom

Det är svårt att veta vad man vill plugga, men när man väl träffat rätt, känns det verkligen just rätt. Det är så jag känner angående mina studier här på SLU i Uppsala. Efter att ha tagit studenten och bott hela mitt liv i trygga Skåne, vart det dags för mig att flyga ur det trygga fågelboet som jag kallade hemma. Efter det att jag avslutat mina gymnasiala studier på Samhällsprogrammet med inriktning Beteendevetenskap i Lund, insåg jag  att det inte var något jag ville bygga vidare på. Jag var redo att byta bana, med denna nya erfarenhet sökte jag in till Naturvetenskapligt basår på Uppsala Universitet för att få behörighet till fler akademiska utbildningar. SLU erbjuder även de ett naturvetenskapligt basår, som ger behörighet till de program som ges på universitetet. Detta var däremot något jag insåg under senare tid.
Efter att ha fördjupat mig i naturvetenskapliga ämnen på basåret, insåg jag snabbt att det här med kemi var något för mig. Vad som gjorde att jag sedan sökte in till livsmedel var nyfikenheten för olika produktionsled, samt vad som bygger upp våra livsmedel. Vad är det som gör att ett livsmedel klassificeras som hållbart? Vad betyder hållbar livsmedelsproduktion och hur kan vi påverka Sveriges konsumtion? Jag gjorde därför som min syster hade gjort år innan mig, och sökte in till Livsmedelsagronomsprogrammet, och jag har inte ångrat mig sedan dess.
Det som gör att jag trivs så bra på SLU, beror till stor del på den öppna kommunikationen mellan föreläsare och studenter. Att SLU även har en interiör som är estetiskt tilltalande med både stora och små arbetsrum underlättar själva inlärningen. Universitetets bibliotek är även till stor hjälp, där man kan låna kursböcker, tidskrifter och artiklar för att underlätta studierna. Kåren är även en stor tillgång, där man får möjlighet att engagera sig i olika utskott, arbeta med studiebevakning eller festa loss på kårens dansdel. Mycket av varför jag trivs beror även på att jag har funnit likasinnade kompisar som lyfter min vardag.
Ha det bra så ses vi på campus!
Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.