Epistasis, pleiotropy, dihybrider och mutationer

Epistasis,  pleiotropy, dihybrider och mutationer håller jag på att läsa mer om just nu. För att vara mindre precis så sammanfattar jag alla tidigare föreläsningar för att vara förberedd till tentan som kommer till slutet av oktober. Denna kommande vecka i skolan har vi inte allt för mycket schemalagt förutom projektet som skall vara klart och labbrapporter som redan är klara. För mig och min grupp är det därför lugnt, det är därför i sin ordning att försöka få ett grepp om vad hela denna kurs egentligen handlar om.

Upplägget med kursen har hittills inneburit x antal föreläsningar, ett antal laborationer med tillhörande rapporter, en veckas hemtenta,  cross-group discussions och case-studies.  Cross-group discussions har varit flera frågor, lite som en minitenta där man i grupp arbetar för att svara på ca 10 frågor under en förmiddag, case-studies är istället en större fråga som man skall svara på, denna är också i grupp.  Dessa frågor är främst till för instudering och fungerar utmärkt att öva på  inför tentorna.
Helgen som gick missade jag  verkligen mycket, det var utgång på Stocken (Stockholmsnation) i Torsdags med ett härligt gäng, fest i fredags och Slektfesten i Lördags, allt detta för att ligga hemma och sova hela helgen för att bli fri från den eländiga förkylningen. Vilket jag kanske lyckades med, såhär optimistiskt sagt på måndagen efter.  Men helgen var inte helt förgäves, jag gjorde utsökt musli/crunch, cyklade lite i solskenet och gick också på Bio ensam, vilket var en första gång. Det var så skönt att få sitta själv på bion, det gör jag helt klart om! För ibland behöver man bara vara ensam!

Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.