Grisen är över

Nu i helgen som gick var det Grisfesten på Alnarp, som anordnades av Lantmästarkåren. Och vilken fest det var! Kvällen började med att åka ett Skåne-inredd släpvagn till Alnarp från Fjelie där en kursare bor. Därefter var det fördrink och storslagen middag med helstekt gris, därefter dansades det hela natten fram till kl 7. Därefter var det bara på´t igen med champangefrukost och mer festande! Det var längesedan jag hade så fruktansvärt roligt att jag skrattade mig till sömns när jag väl gick och lade mig. Om ni börjar på Ultuna är därför Grisfesten ett måste!

Utöver det rullar skolan på förvånansvärt fort, sommarlovet är runt hörnet och solen gassar på. Under skoltid tittar vi på de vanligaste kulturväxterna, vall och ogräs, där vi främst kollat på karaktärer för att skilja dem åt. Vi har även pratat en hel del om skadedjur, nyttodjur, sjukdomar i denna kurs. Kommande måndag har vi tenta i artkunskap, där vi skall identifiera växter och skriva dem på både svenska och latin. Det hela kan väl liknas lite vid ett glosförhör, något som jag älskar! Artkunskapen är däremot bara en liten del av själva tentan då vi även har en skriftlig rapport om fältförsök som skall in, vi har även en skriftlig större tenta där vi kommer resonera kring övervintring hos ogräs och stråsäd/vall, skador på grödor, vilken typ av spridningsorgan ogräsen har, när under sommaren som vallen innehåller mest protein, energi och mindre andel fiber (optimal skördetid för vall). Det är lite av vad denna kursen handlat om, vilket för mig som livsmedelsagronom har varit väldigt nyttig information för att lära mig mer om våra ogräs, kulturväxter och vall.

Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.