Instudering

Solen lyser utomhus, men jag sitter inomhus och läser kapitel efter kapitel i ekologiboken. Det går långsamt när tankarna vandrar på andra håll men bit för bit så kommer jag närmre mitt mål och kapitlens slut. Utöver mitt klagande så är det mesta tiptopp. Det är påsklov, vilket gör att de flesta har åkt hem till sina föräldrar för att fira. Det gör att skolan är relativt tom, nästan som att det ekar i korridorerna. Många arbetar på sina examensarbeten (kandidat och master) och åker iväg för att hålla intervjuer, några är i laborationssalarna och andra odlar i ekologicentrum. Med andra ord så innebär den här tiden att många av mina klasskamrater är utspridda över skolan, men också världen. Några av mina klasskompisar valde att skriva sin kandidat utomlands i Sri Lanka, där de utforskar sin omgivning och lär sig mer om landets lantbruk och livsmedelsförsörjning. Möjligheterna är därför oändliga när det kommer till vad man vill skriva om i sitt examensarbete.

Jag nämnde i tidigare inlägg att jag skulle resa till Portugal med IAAS. Det är ytterligare en möjlighet att bredda sitt kontaktnät för oss som studerar till agronom. IAAS är en studentorganisation som står för International Association of Students in Agriculture and Related Science. Organisationen bygger på ett internationellt nätverk med över 50 medlemsländer, som täcker ung. 10.000 studenter. De anordnar utbytesveckor i olika värdländer som tillåter studenter att knyta nya band och byta erfarenheter inom sina områden, det innefattar även en del utbildningsrelaterade exkursioner i värdlandet, vilket är det jag ser fram emot allra mest. Utbytesveckan är till största del dessutom sponsrad av IAAS och man betalar därför endast resan dit, perfekt för mig som tappat motivationen nu under vårterminen och som behöver erfara något nytt.

Det var allt för denna gång!

Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.