Dags att söka utlandsstudier

Det är dags att söka till utomlandsstudier inför hösten 2019.  Jag kommer ihåg hela processen som om det vore igår, funderingarna kring vilket universitet jag skulle välja  och vilka kurser jag skulle söka.  Till dig som skall söka nu till vintern råder jag till att kolla på universiteten utifrån vilket program du läser. Anledningen till att jag valde University of Guelph i Kanada var för att jag aldrig tidigare varit på den kontinenten och för att jag hört om deras fantastiska natur.  Att jag sedan hamnade på just UofGuelph var till största del för att det låg nära Toronto, Algonquin National park,  Bruce Peninsula National Park, Niagarafallen och   Detroit som jag hade planer på att besöka.
En annan anledning till att det blev just UofGuelph var för att de hade Agriculture och Food Science klasser som lät intressanta och som jag ville ta. Dessa kurser var bland annat Food Processing, Food Microbiology och Food Product Development.
Universitetet i sig ligger i en liten stad som heter Guelph, där det utgör en stor del av staden.  I downtown Guelph  ligger sedan  några restauranger och utgångsställen där studenterna släpper loss på torsdagskvällarna. Mestadelen av tiden spenderas däremot på campus som är gigantiskt stort. Många av förstaårseleverna bor på campus i såkallade residences, det finns East Residence, East Townhouses, South Res, West och North. Själv bor jag i East Residence, International House där jag delar rum med en annan utbytesstudent. Tillsammans med 8 andra utbytesstudenter delar vi på kök  och badrum. För mig som aldrig tidigare bott tillsammans med så många är det lite kaosartat. Därför råder jag dig som behöver lite ordning och reda till att välja ett boende som inte rymmer fullt så många.  Många av de som jag umgås med bor istället i West Residence som är på andra sidan campus. Där bor man istället 3 personer och man delar kök och badrum. Kostnaden för detta är lite högre men jag kan tänka mig att det lönar sig i slutänden då man får mer privacy.
Universitetet i sig är som jag tidigare nämnde väldigt stort och rymmer därför många elever, det är till skillnad från SLU inte så att man lätt känner igen folk i korridorerna. Arbetsupplägget och skoluppgifternas utformning skiljer sig också en hel del från det man är van vid på SLU. Här läser man istället alla kurser parallellt och i mina kurser har jag inlämningar i form av sammanfattningar, laborationsrapporter, räkneuppgifter och grupparbete varje vecka. Det krävs därför av en att man är stresstålig och klarar av att ha många bollar i luften samtidigt. Samt att man klarar av att hänga med i språket för att få rätt på alla nya begrepp som nu är på engelska istället. Det jag däremot har lärt mig under mig tid borta är att sortera uppgifter utifrån hur viktiga de är, nya begrepp och uttryck och lite mer om vad det innebär att läsa på universitet i Kanada. Till dig som funderar på att söka säger jag SÖK, det är en fantastisk upplevelse att komma ut i världen och se hur andra lärosäten fungerar! Dessutom är det fantastiskt att komma ut på äventyr och upptäcka närområdena i en ny stad. Så passa på att sök innan det är försent, du kan alltid bestämma dig senare och fundera på om detta är något du verkligen vill!
Det var allt jag hade att komma med för denna gång, lycka till med sökandet till utlandsstudier!
East residence där jag bor
Hur det kan vara att leva med en annan människa i samma rum
Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.