Algonquin Provincial Park

Temperaturen har nu sjunkit ordentligt och det känns i luften att det är oktobermånad. Löven har också börjat skrifta i färg från gröna till gula, orangea och röda. Helgen som gick, spenderades därför genom att titta på lönnskog med vacker vy i Algonquin Provincial Park. Vilket är en av de äldsta provinsparkerna i Ontario, som ligger 4 timmar norr om Guelph.
Äventyret började redan efter sista lektionen på torsdagen, då jag och 8 andra utbytesstudenter hämtade upp hyrbilarna som skulle ta oss från Guelph till Algonquin. Det var fantastiskt att se naturen bara genom bilfönstret, med majs på fälten och pumpor som dekorerade de flesta verandor. Antalet vackra sjöar och kuperade skogspartier var obegripligt, liksom andelen Tim Hortons cafe, vilket är den kanadensiska motsvarigheten till Espresso House i Sverige.
När vi väl kom fram till stugan som vi hyrt under helgen var det mörkt, kallt och blött utomhus. Utrustade med 4 värmeelement, kämpade vi med att försöka få upp temperaturen i stugan.  Morgonen därpå var mina tår som isbitar, då jag inte förutsett vilken temperaturskillnad det skulle vara från Guelph. Med gröt, ägg och rostade mackor i magarna gav vi oss sedan iväg till parken för att påbörja helgens vandring. Vyerna vi fick se under helgen gav mig rysningar, aldrig kunde jag förutsett att naturen kunde vara så vacker. Under kvällarna lagade vi fantastiskt god mat och under dagarna skrattade vi oss alla lyckliga över att få kunna se sådan vacker natur. Det var med andra ord en väldigt, väldigt bra helg. Sedan var det dags att återvända till Guelph och studierna där labbrapporter väntade.

Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.