Gästinlägg från Heli (livsmedelsagronomstudent år 1)

Vad fick dig att  vilja läsa till Livsmedelsagronom?
På gymnasiet läste jag naturvetenskaplig linje och under det sista året när jag skrev mitt gymnasiearbete som handlade om ”insekter som framtida proteinkälla”, väcktes mitt intresse för hållbar utveckling. Efter att ha lyssnat på radioavsnittet ”I framtiden kommer vi alla att äta insekter” från Sveriges Radio Östergötland (2013) tog jag kontakt med en av de deltagande personerna i avsnittet som bl.a var markväxtagronomen Julia Fransson. Efter intervju med Julia om detta intressanta ämne visade det sig lustigt nog att Julia även gått på samma gymnasium som jag själv gick på. Hon berättade att hon efter gymnasiet studerat på SLU, vilket genast väckte min nyfikenhet och gjorde att jag fick upp ögonen för SLU.
Efter att ha undersökt och läst på mer om SLU och dess utbildningar fastnade jag för livsmedelsagronomprogrammet, eftersom kombinationen av biologi och livsmedelsvetenskap var bland mina favoritämnen. Även möjligheten att i framtiden jobba väldigt brett både i Sverige och internationellt fick mig att välja programmet.
Vad läser ni för någonting just nu?
För tillfället läser jag min andra termin och just nu läser vi en kurs i biokemi. Undervisningen består av både föreläsningar och laborationer i labb- och i datasalar, vilket jag tycker ger en bra fördelning mellan teoretisk- och praktisk kunskap. Hittills är jag nöjd och tycker att programmet lever upp till mina förväntningar. Vad jag hört från äldre livsmedelsagronomstudenter blir det dessutom mer och mer intressant efter ju fler terminer man läst. Jag ser därför fram emot vad programmet har att erbjuda och de kommande terminerna här på SLU.
Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.

1 kommentar