Analytical Natural Products Chemistry

Analytical Natural Products Chemistry, heter den nya kursen som följer Matematik och statistik för biologer. Hjärnan sadlar om från allt med siffror till kemiska beteckningar, där kurserna i år1 gör sig påminda. Kursintroduktionen innehåller en genomgång på vad vi kan förvänta oss utav de kommande veckorna. Det första vi får reda på är att vi skall få genomföra ett spännande projekt med koffein, med tonvikt på resultat från laborationsarbete. Vi kommer även att göra en litterär studie där vi kan välja mellan olika ämnen som; varför potatis bildar Glykoalkaloider när de utsätts för ljusare förhållanden, vilken kemisk sammansättning som ger lakrits dess karaktäristiska smak, hur man analyserar och karaktäriserar vinets kemiska beståndsdelar. Eller varför olika kryddor luktar och smakar på olika vis, vad det är med kattmynta som attraherar katter eller vad som gör att grapefrukts smakar bittert. Allt detta i den nya kursen som vi kommer att läsa, personligen ser jag verkligen fram emot att få svar på alla dessa frågor.
Kursen började dessutom riktigt bra med vår föreläsare Lena Lundqvist, som skrivit ut alla Föreläsningar, alla laborationsövningar och alla uppgifter med svar. Här pratar vi om en kursansvarig som tar sin kurs på allvar och månar om studenterna från första mötet. Innan jag ens hunnit påbörja kursen är jag därför övertygad om att detta kommer att vara en händelserik, rolig och nyttig kurs.
Tidig vårsol och ny kurs att se fram emot
Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.