Gästbloggare Agnes

Mitt namn är Agnes Wahlsten och även jag pluggar andra året på Livsmedelsagronomprogrammet, vilket som ni säkert förstår innebär att vi båda utgör två pusselbitar i den medelstora skara som bildar vår klass. Jag har haft turen (eller slumpen hehe #statistik) att hamna i en helt underbar klass som gör studenttillvaron mycket mer uthärdlig, till och med väldigt rolig. Att Uppsala dessutom är en extremt studentvänlig stad med ett stort utbud gällande ”aktiviteter” bidrar helt klart till att man absolut inte sitter still och rullar tummarna om dagarna, om man säger så.
Ursprungligen kommer jag från Växjö, staden som ligger mitt inne i de småländska skogarna. Där pluggade jag naturvetenskapligt basår direkt efter gymnasiet i ambition av att sedan läsa till Veterinär eller ingenjör inom bioteknik. Det är svårt det där med karriärs val. Speciellt när det finns mycket prestige och press inom det, från både en själv och från människor runt omkring en. Det var inte lätt att välja, men efter en kort men värdefull termin på fysioterapeut programmet, blev det ändå till slut SLU och det är jag otroligt glad och tacksam för.
Som för många andra studenter började även vår termin denna veckan, och det har verkligen varit med buller och bång. Kursen vi läser nu heter grundläggande matematik och statistik för biologer och denna läser vi tillsammans med mark-växt agronomerna och bio-miljö-programmet. Det är alltid ett välkommet tillskott att läsa med andra klasser, speciellt denna veckan då ca hälften utav vår klass har varit iväg och roat sig i Val-Thorens. Denna veckan har i alla fall bestått utav flera statistik föreläsningar, lektioner och datorlaborationer. Matematiken känns väldigt lugn (i alla fall om man jämför med vad min syster som läser ingenjör läser J) då den i princip bara är repetition, däremot har statistiken bestått utav mycket nytt material, så jag tror att jag talar för alla genom att påstå att man känt sig rätt hjärntvättad efter denna veckan. Trots rätt mycket plugg har vi dock haft en rolig vecka!
Söndagen har fått bestå utav plugg, träning och förberedelse inför den nya veckan. Att känna sig hyfsat i fas och utvilad inför en ny vecka är A o O för att orka prestera, vågar jag hävda. Detta året är jag även Ordförande i livsmedelsprogrammets studiebevaknings utskott. Vi jobbar med att ”kvalitetssäkra” utbildningen genom att bilda en länk mellan studenter och kurs- och programansvariga. Min ambition är att få igenom en del förändringar som jag observerat har fattats generellt på de universitet jag har studerat på. Att programmet är så pass nytt gör att det är lättare att få inflytande som student, att kunna forma utbildningen till att bli så bra som möjligt.
En annan sak som är otroligt rolig är att jag nästa höst ska iväg till Melbourne på utbyte! SLU har utbytesavtal med många universitet och vårt program är utformat så att man ska kunna åka iväg på utbyte i både trean och fyran. Eftersom jag är väldigt intresserad utav just global hållbarhet är detta en fantastisk möjlighet som jag hoppas kan leda till något större i framtiden. I varje fall så ska det bli extremt roligt, jag ser redan framför mig hur jag glider runt i tunna sommarkläder, hänger på stranden, går på massa yoga klasser och käkar acaibowls.
Avslutar med att lägga in lite bilder från idag på vårt fina område med studentbostäder där på ultuna.
Publicerat den
Kategoriserat som Min vardag

av sicn0001

Hej och välkommen till SLU:s student blogg. Jag som ansvarar för denna sida, heter Signe Christerson och jag läser andra året Agronom med inriktning Livsmedel. Här kan du följa min vardag, ställa frågor och läsa mer om hur det är att plugga på SLU.