BLP Youth Stockholm

Förra veckan var jag i Stockholm för att kicka igång arbetet med BLP Youth. Det är alltså ett projekt initierat av Svenska Institutet där länderna runt Östersjön samverkar för att komma fram med nya visioner och lösningar inför framtiden. Fokuset denna gång ligger på bioekonomi och youth, dvs hur man involverar unga i de gröna/blå näringarnas produktion, innovation och hållbarhet. Vi är drygt 30 deltagare som utgörs av experter, företagsrepresentanter, myndighetspersoner och studenter. Vi får ta del av föreläsningar, workshops och andra kreativa övningar som syftar till att att fördjupa samarbetsförmågan och den kollektiva intelligensen.

Vid en av de kreativa övningarna delades vi in i grupper och fick skapa vår vision av ”unity”, under komplett tystnad. Ska erkänna att ”kreativa” övningar i regel skrämmer mig, samtidigt som det är skönt att få ett avbräck från mer traditionella workshops. Tycker ju ändå om att få jobba med känsla och få möjlighet att uttrycka sig på ett annat sätt än att prata. Omväxling, varför inte.

Till den 21 januari, när nästa block startar i Vilnius, ska vi ha utfört ett projektarbete. Tillsammans med Dovenile, en student från Litauen och Mari, en finsk docent, ska jag undersöka hur unga kan göra mer anspråk på näringen, hur deras ”ownership” kan stärkas.