Vykort från Valencia

Halluuu, såhär lagom till stundande julkänsla har jag fått en hälsning från Amanda som just nu pluggar i Valencia. Såhär beskriver hon sin utbytestermin;

”Nu ska jag försöka skriva lite om vad jag gör här i Valencia, och vad jag faktiskt pluggar.

Mina kurser är de följande:
*Spanska International seminars in life science (seminarier från olika delar av biologi och agronomin, typ livsmedelstransport, kosttillskott etc, den enda kursen man kan läsa på engelska…)
*Gestión medioambiental de la industria alimentaria (livsmedelsindustrins miljöpåverkan, handlar mycket om avfall och föroreningar från livsmedelsindustrin)
*Agricultura y cooperación al desarollo (jordbruk och hur et bidrar till utveckling, handlar mycket om agrara system och utvecklingsstudier, hur jordbruk påverkar och bidrar till utveckling, utmaningar för jordbruket och olika jordbrukssystem, en hel del framtidstänk med)
*Ecosistemas agrarias y desarollo sostenible (Agrara ekosystem och hållbar utveckling, handlar dels om utveklingen gröna revolutionen/GMO/Agroforestry etc, och om hur man kan restaorera degraderade jordar, en hel del marklära, lite agrarhistria)

Det är kurserna jag läser. Och det är superspännande. De har bra kurser, och möjlighet att fördjupa sig i saker vi inte kan läsa hemma. Samtidigt är det väldigt intressant att lära hållbarhet och miljö här, eftersom vi kanske har ett lite annat sätt att se på det i Sverige. Närheten till Latinamerika gör även att vi pratar mycket om det i utvecklingsstudierna, vilket jag kan sakna lite i plugget hemma. Annars är den stora skillnaden att man har en massa kurser här samtidigt, och att det är mycket mer schemalagt, och fler läxor… Lite som att gå på gymnasiet igen, fast på en mycket högre nivå såklart.

Mina dagar är väldigt varierade, men jag brukar vara på universitetet och ha lektioner nästan varje dag, och det är det väldigt bra att sitta där och plugga med. Värt att nämna är att många av mina kurser är på eftermiddagen (vilket innebär att man kan sluta plugget vid 20:30…), så tiderna är rätt annorlunda mot hemma. Campus är superfint, och har ett jättebra träningscenter. Så där tränar jag en del, och dansar flamenco, salsa och bachata; Mycket dans i livet här. Annars så är Valencia en väldigt kulturell stad, så det finns många superfina museum och många barer som har open mice med poeter och musiker, vilket jag hänger en hel del på. Man har ett annat sätt att umgås här med, där man går ut och äter mycket mer. Så det blir en hel del tapas :). Utöver plugg, dans och att hänga med vänner så spelar jag på Taizéböner varje vecka med. Så jag har kommit in i en församling och hjälper dem med musiken helt enkelt.

Värt att nämna om Valencia är att det är otroligt många utbytesstudenter här. Så de flesta man hänger med är också utbytesstudenter, men i och med att jag bor med en valencianska så har jag ändå bra kontakt med lokalbefolkningen.

Rent agrart så är det superspännande att bo här med. De odlar så många faktastiska grönsaker och frukter, och en masa ris. Så jag har tagit mig ut från stan en hel del för att se det! Och sen har man flera stora områden med stadsnära odling, vilket är väldigt intressant med. Plus faktumet att man går och köper sina grönsaker i en grönsaksaffär och inte i den vanliga mataffären. Bra råvaror är otroligt viktigt för folk här.”