3 anledningar till LBU-agronom i höst

Det är 9 april! Och kaosartat regn och 4 grader. Men aja, antagningen närmar sig likväl. 16 april stänger antagningen inför höstterminen. Så jag tänkte bara lite kort börja påminna dig om varför du gör rätt i att söka till vårt program.

1. Möjligheten att skräddarsy en agronomutbildning
Vi har många valbara kurser där vi är fria att välja efter tycke och smak. Internationella frågor, ekonomi och entreprenörskap, politik och statsvetenskap, naturresursämnen eller mer traditionella jordbruksämnen som agroekologi; det är upp till dig!

2. Det finns ett behov av oss
Framtiden kräver personer som kan axla flera olika yrkesroller och arbeta med en mängd olika frågor. Flexibilitet, samarbetsförmåga och hantering av komplexa frågor är eftertraktade förmågor och vi utbildas till att besitta just dessa. Kompetensen att kunna se frågor ur ett helhetsperspektiv och agera spindeln i nätet är en bestående trend på arbetsmarknaden.

3. Givande studieresor/fältstudier
Eftersom jag är hög på studieresan sen Luleå och Vuollerim, så måste jag ändå slå ett slag för studieresorna generellt. Sen vi började 2016 har vi varit på olika gårdar nära Uppsala, besökt Julia i Sörmland, spenderat ett par glittriga vinterdagar i Hedemora och nu då Luleå och Vuollerim. Och så var vi ju i Hållnäs, ej att förglömma. Och nu landsbygdsriksdag i Örnsköldsvik! Genom studieresorna kan vi förena teori med praktik, stifta nya bekantskaper och utöka nätverket samt stärka gemenskapen i klassen. Guld värt.