Boende i Uppsala?

Det är inte särskilt lätt att få tag i boende i Uppsala. Så här kommer en samling köer och tips som enklare kan ge dig boende.

Gälbo – Stiftelsen Ultuna Bostäder förvaltar detta område, som också råkar vara det djurtätaste i Sverige. Ligger precis bredvid SLU. Det krävs att du är medlem i Ultuna studentkår för att kunna stå i kö här. Ca 1 års kö för att få rum i en studentkorridor och minst 2 år för att få en egen lägenhet.

Lilla Sunnersta – Förvaltas av Uppsala Akademiförvaltning. Fina lägenheter som ligger mellan Sunnersta och Gottsunda, nära till SLU. Hyfsat billigt och finns i flera storlekar. Kötid ett par år. Här får du dessutom ha djur också (!!)

Nation – Beroende på vilken nation du väljer att gå med i, så har du möjlighet att köa till de bostäder som nationen förvaltar. Köerna varierar och ofta grundas också köerna på poäng som du får när du är aktiv vid nationen.

Uppsala Bostadsförvaltning – För 300:-/år står du i kö till Uppsalas samlade bostadsköer. Här gäller det att stå i kö länge för att få chans till boende, alternativt haffa ett korttidskontrakt. Så ja, ställ dig i tid, om du vill ha boende under perioden du är student.

Blocket – Skriv en annons där du söker efter boende. I Sunnersta, där jag bor, är det många hushåll som har valt att bygga om delar av sina hus till uthyrningsdelar. Själv fick jag mitt boende på just Blocket och huserar just nu 40 kvadrat, vilket ändå känns lite lyxigt.

Facebook – Det finns förstås en hel del grupper som är inriktade på bostadsförmedling. Så ta gärna för vana och gå och in i kika i grupperna med jämna mellanrum.

Utöver dessa har SLU en mycket bra sida där de har listat ytterligare stiftelser och tips på vart du kan hitta boenden. Jag lovar, det löser sig alltid. Oroa er inte för mycket.