Offertmetoden

Ida driver en otroligt underhållande blogg. Senast skrev hon ett fantastiskt inlägg om hennes förutspådda trender för 2019. Men mer relevant för den här bloggen, är också att hon har kreativa tips för att få till studietekniken.

En personlig favorit var det som hon kallar offertmetoden, direkt citerat:

Jag brukar börja på samma sätt som när man ska ge en offert till en kund: beräkna vilka delar som ingår i arbetet och hur lång tid delarna tar. Handlar det om en tenta skulle det kanske se ut såhär:
– Tre kapitel ur boken – tre heldagar var
– Fyra gamla tentor – två timmar var
– Renskriva föreläsningsanteckningar – en timme per föreläsning
– Instuderingsfrågor – lalalla antal timmar
Sedan planerar jag in dag för dag. Det är svårare att prokrastinera om man inte ser arbetet som en enda stor massa som man kan *göra senare*.  Inför de två senaste tentorna har jag nått min plan och lärt mig det jag har velat lära mig några dagar innan tentan och liksom nöjt mig där, istället för att i stress och panik pluggat in i det sista. Och ändå känt mig 100% säker på tentan.”

Ska själv testa metoden framöver, förmodligen tillsammans med Pomodoro för att få någon garanti över att timmarna eller dagarna som delas upp, faktiskt blir produktiva.