Projektarbete

Jag tänkte berätta lite kort för er om det projektarbete som nyligen startat i kursen Projektledning och kommunikation för agronomer. Alla agronomprogram läser kursen, så vi är en väldigt stor och blandad klass. Vi har blivit indelade i mindre grupper om ca 5 personer i varje – där de försökt se till så att det finns minst en person från varje inriktning med.

• Husdjur
  • Mark/Växt
  • Ekonomi
  • Landsbygdsutveckling
  • Livsmedel

Vår grupp ”Eldkrona” har följande projekt:

Utmaningar för stadsnära lantbruk

Beskrivning av projektet

Det byggs mycket i och omkring Uppsala. Precis i anslutning till Naturbruksgymnasiet vid Jälla är en stor exploatering på gång. Många villor är redan byggda, många fler planeras och i samband med detta, butik och skola. Hur påverkas ett skollantbruk av detta och hur påverkar skollantbruket boendet i närområdet. Vilka möjligheter finns för konstruktiva lösningar? Naturbruksgymnasiet vid Jälla är ett aktuellt fall, men det visar på en generell utmaning för stadsnära lantbruk som kan antas ha stor betydelse för framtidens matförsörjning. I projektet tänker vi oss att man har en dialog med ungdomar som läser på naturbruksprogrammet, men eventuellt också beslutsfattare och boende. Denna dialog kan innefatta intervjuer, workshops mm.

Beskrivning av projektbeställare

Jällagymnasiet är ett yrkesgymnasium strax öster om Uppsala med bland annat ett naturbruksprogram. Skolan har under året startat ett ambitiöst arbete med ett projekt som man kallar för Skola för hållbar utveckling (Grön flagg). Inom ramen för projektet vill man utforska hållbarhetsfrågor tillsammans med elever och lärare. En viktig komponent inom hållbar utveckling är den sociala dimensionen. Jällagymnasiet drivs av Uppsala kommun sedan 2002, men har fungerat som skola sedan 1937. Skolan ligger naturskönt i ett bra läge nära Uppsalas östra delar. På Jällagymnasiet finns naturbruksprogram inom lantbruk, skog, häst och djur och från och med 2017 även praktiska program som verkstad och bygg.