Svar på kommentar

Hej!
Tänkte svara på en kommentar jag fick för någon vecka sedan gällande närvaro på föreläsningar och tempot i skolan.

Ett snabbt svar är att obligatorisk närvaro varierar från kurs till kurs. Nu till hösten ska jag läsa en 15hp kurs med enbart, utöver de två tentamina, två obligatoriska tillfällen. Så nja, man är inte tvingad till att vara på varje föreläsning och det går att få tag på material – föreläsningspowerpoints, anteckningar, kurslitteratur – på annat sätt. Men, personligen tycker jag att jag lär mig mer genom att gå på föreläsningarna jämfört med att sitta hemma och plugga in något.

Fick även frågan om man kan ha ett jobb vid sidan om och ja, det skulle jag nog påstå att man kan. Flera av mina kompisar har det, men det kan ju vara så att de ibland måste välja bort skola, fester, häng, träning osv, för att jobba. Det gäller att man har en större självdisciplin än vad många andra, däribland jag, har! Glöm dock inte att en universitetsutbildning ”ska” vara ett heltidsjobb, alltså 40h/veckan, så ibland kan det nog vara lite tufft.

10 dagar kvar innan skolstart och jag har planer på att använda dem väl, så vi hörs när Ultuna återigen är fyllt av studenter!