Sista dagen för ansökan

Hej!

Idag är sista dagen för att anmäla sig till höstens program och kurser! Fick en fråga i gårdagens inlägg gällande hur mycket plugg det egentligen är. Ett mycket sent svar (sorry för det!) är att det beror på! Personligen lägger jag inte 40h/veckan som man det är beräknat att man ska göra, utan snarare så snittar jag runt 30h/veckan. Är det tentaperiod lägger jag ner mer tid, då kan jag sitta upp till 12h/dag, men just nu när det ändå är ganska lugnt lägger jag inte mer än 4-5 h effektiv tid/dag. Det beror även på hur bra betyg man vill ha. Många är helt okej att att ha treor i betyg och planerar sitt plugg utefter det, medan jag vet att vissa i min klass verkligen sitter 8h/dag och pluggar. Faktorer som effektivitet, intresse och fallenhet för ämnet man läser spelar också självklart roll. Att man inte hinner med/orkar studietakten tror jag inte man behöver vara orolig för! Och, skulle man bli stressad/må dåligt pga finns det alltid hjälp att få. Studenthälsan inne i Uppsala, kåren, studieråden, kompisar och familj finns där för en om det är något man upplever som stressigt.

Så, även om tvekar lite på att söka programmet – SÖK! I värsta fall kan man hoppa av, men med största sannolikhet ångrar man sig verkligen inte. Som jag sagt tidigare var inte Ultuna och agronomprogrammet något jag planerat att jag skulle göra, men med facit i hand är det helt klart bland de bästa beslut jag hittills tagit i livet! Sök sök sök sök sök!

1 kommentar

1. Hej! Är det obligatorisk närvaro varje dag i skolan? Bor nämligen inte i Uppsala och det tar ca 1,5 h att pendla enkel resa. Upplever du att man hinner med att ha ett timarbete vid sidan av studierna?