v.40

Hej!

Ny vecka nya tag. Just nu sitter jag och min grupp med en inlämning om företaget Oticon som under slutet av 1900-talet genomförde en totalomvandling rent organisationsmässigt. Vi studerar själva omvandling ur olika perspektiv och på onsdag ska vi diskutera fallet på ett seminarie.

Jag fick en fråga häromdagen angående varför jag valde att byta från landsbygdsutveckling till ekonomi och jag antar att svaret för mig är att ekonomi helt enkelt passar bättre. Tidigare studier har för mig ofta varit mycket perspektivtagande, användning av olika ”glasögon” och många diskussioner. Även om landis innehåller många bra/intressanta föreläsningar och kurser känns ekonomiinriktningen, enligt mig, mer rakt på sak och mer anpassad till jordbruksfrågor – vilket är vad jag (antagligen) vill jobba med. Landis fokuserar mycket på landsbygden i det stora hela och alla aktörer som finns där – allt från fiberfrågan till hur en lantbrukares roll har utvecklats under Sveriges historia. Det är som sagt intressant men jag hade svårt att se hur jag skulle kunna använda all den informationen i mitt framtida yrkesliv. Med det sagt tror jag inte att allt jag lär mig på agronom-ekonomi kommer jag få nytta av i framtiden, men det är bättre anpassat till vad jag tänkt att jag vill jobba med.

Det finns även många likheter mellan landis och ekonomi. Sista perioden i ettan läser inriktningarna en kurs tillsammans och landis + ekonomi är de enda linjerna på skolan (vad jag vet) som har en mer samhällelig inriktning. Varje läsår är 60 HP och jag kan tillgodoräkna mig 50 HP från landis vilket klart visar hur många likheter det finns. Kurser som ekonomer läser kan landisar läsa och vice versa. Det som är viktigast att tänka på gällande val av inriktning är att det aldrig är försent att byta! Det finns flera som byter inriktning efter några år och på något sätt lyckas man, tillsammans med studievägledare och programrektorer, pussla ihop ett schema som gör att många tidigare kurser går att tillgodoräkna.