Terminsstart

Hej!

Jag heter Ellika Svenungsson och under detta år kommer jag driva en studentblogg å SLUs vägnar för att berätta mer om programmet Agronom-ekonomi. Jag läser det första året på programmet men är redan inne på mitt andra år här på Ultuna då jag förra året studerade agronom-landsbygdsutveckling.

Höstterminen drog igång för några dagar sen och klassens första kurs är Företaget och Omvärlden – Organisationsteori. Igår hade vi vår första riktiga föreläsning som handlade om vad en organisation är och hur den är uppbyggd. Än så länge verkar både föreläsare, upplägget och innehållet i kursen jättebra! Undervisningen innehåller varierande uppgifter och föreläsningar, vilket nog gör att många kommer gilla den.

Utöver kursstart är det även småttingveckor de första veckorna under höstterminen. De är till för att få en bra sammanhållning i klasserna och lära känna varandra genom olika aktiviteter. Schemat är fullspäckat med roliga aktiviteter både på morgon och eftermiddag, samt sena kvällar på kåren där både nya och äldre studenter hänger. Ikväll är det dags för Slektivalen, en ny aktivitet för i år, där studenter från Ultuna, veterinärerna och ingenjörer från Ångströms kommer delta. Kul!

1 kommentar

1. Hej! Jag är sugen på att plugga till Agronom och har mest varit inne på Agronom-landsbygsutveckling. Är själv uppvuxen på en liten gård i stockholms skärgård med föräldrar som är jordbrukare och naturvårdare. Kanske är det för att jag är uppvuxen på landsbygd/glesbygd som jag tycker ämnet är intressant, men jag har även funderat på agronom-ekonomi. Vad var det som gjorde att du bytte från landsbygsutveckling till ekonomi? 🙂 Vore kul att höra, tack på förhand!